De marketingmix voor Bed and Breakfast

Geplaatst op: 18 april 2013

Starters die een hotel of bed en breakfast kopen in binnen- en buitenland, doen dit meer dan starters van andere branches op emotionele gronden. Zij volgen hun droom, hun passie of hun hart, bij de keuze die zij maken om het roer om te gooien. Deze emotionele gronden zijn zeker niet verkeerd voor zij die kiezen werkzaam te worden in de hotellerie, de bed en breakfast sector of de toerisme, maar wie wil blijven voortbestaan met zijn bed and breakfast zal ook rationeel moeten denken en bij de basiselementen van ondernemen en marketing moeten stilstaan.

Eerst denken, dan doen

Bij die basiselementen van ondernemen en de marketing die daarbij hoort is de belangrijkste regel: ‘Eerst denken, dan doen’. Wat gaat het in zijn totaal kosten om een pand, verbouwing en kamerinrichting te bekostigen. Vragen als: hoe ga ik aan klanten/gasten voor mijn B&B komen, wat levert dat op, wat blijft er over en kan dat allemaal uit, moeten leiden tot de beslissing om al dan niet over te gaan tot aankoop van die bed en breakfast of dat hotel. Televisieprogramma’s als ‘Ik vertrek’ en ‘Het roer om’ laten zien dat die vragen vaak pas achteraf beantwoord worden. Achteraf, als het pand voor de B&B of stuk grond waar men gaat bouwen al is aangekocht.

Marketingmix voor Bed en Breakfast

Wie zich die vragen vóóraf stelt, ziet dat het schrijven van een marketingplan voor uw B&B  onmisbaar is. Om uw marketingplan te schrijven zijn de 4 P’s al sinds jaar en dag een handige leidraad. Product, Prijs, Plaats en Promotie vormen tezamen de marketingmix van uw B&B. In onze Online Startersgids Bed & Breakfast, hebben wij de Marketingmix voor Bed and Breakfast opgenomen. Een Marketingmix die naar inzicht uitgebreid kan worden met termen als ‘Partners’ of ‘Personeel’, als uw B&B van dusdanige omvang wordt dat u met personeel te maken krijgt.

Concrete en zuivere doelstellingen

Juist wanneer er een pand wordt aangekocht voor de nieuwe bed and breakfast of het nieuwe hotel, is het extra van belang om een ondernemingsplan én marketingplan te maken. Een bed and breakfast creëren met heerlijke bedden, betekent namelijk nog niet automatisch dat die bedden daarna door gasten beslapen zullen worden. Formuleer dus duidelijke, concrete en zuivere doelstellingen en probeer daarbij kritisch te kijken naar de haalbaarheid.

Tip om goed te starten

Hoe u uw marketingmix samenstelt, leest u in de Online Startersgids Bed and Breakfast. Deze startersgids is bovendien compleet vernieuwd.

 

Meer nieuws »

Meer berichten

BnB Contact

Persoonlijk contact?

Stuur de B&B-eigenaar uw bericht en ontvang direct een kopie in uw mailbox, met het telefoonnummer van de eigenaar.

Vragen over onze website?

We helpen u graag via ons contactformulier. Of stuur ons een bericht per e-mail.

Snel contact? Via onze Facebook Messenger!